Le Crocodile: Hoe een bijnaam een logo werd

Geen enkele polo van Lacoste verlaat de fabriek zonder het befaamde logo. En dat is natuurlijk de krokodil die altijd naar links kijkt. Zoals je in een vorige blogpost van ons kon lezen, kun je via het logo de echtheid van een polo ontdekken. De krokodil kijkt namelijk altijd richting je linkerarm en is geborduurd op het kledingstuk. Maar wat wij willen weten is hoe die krokodil daar terechtkwam. De oorsprong van het logo is terug te vinden bij René Lacoste, de oprichter van het bekende modemerk.

Het logo van Lacoste

Van nickname naar merknaam

Zoals we allemaal al weten was René Lacoste een zeer succesvolle tennisster die werd geboren in juli 1904. Je zou denken dat hij zijn bijnaam Le Crocodile te danken heeft aan de manier waarop hij zijn tegenstanders verslond (niet letterlijk bedoeld natuurlijk). Maar niets is minder waar. Lacoste had zijn bijnaam te danken aan een weddenschap. De Franse Davis Cup kapitein had Lacoste een handtas vervaardigd uit krokodillenleer beloofd als hij de Cup zou winnen. Dat deed Lacoste natuurlijk met gemak en zo won hij niet enkel de cup, maar kreeg hij ook een handtas en een bijnaam. Van geluk gesproken…

 

Zo herkenbaar

Een goed logo is herkenbaar voor iedereen. Ook al heb je nog nooit een kledingstuk van Lacoste gedragen, je zult ongetwijfeld meteen het antwoord kunnen geven op de vraag wat het logo is van het merk. Of omgekeerd, je zult de krokodil meteen kunnen linken aan het merk Lacoste. En dat is nu net wat een logo succesvol maakt. Wereldwijd dragen mensen de kleding van Lacoste met dit logo met trots. De krokodil straalt macht, stijl en kracht uit. En dat zijn exact de eigenschappen waar Lacoste als tennisser over beschikte. Tijd om in zijn voetsporen te treden!